بررسی تحول معنایی و ساختاری نماد در شعر معاصر(نیما یوشیج،مهدی اخوان ثالث،سهراب سپهری،فروغ فرخزاد،احمد شاملو)
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه لرستان
- نویسنده ارسا اجلالی
- استاد راهنما محمدرضا روزبه محمد خسروی شکیب
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1392
چکیده
در این پژوهش به بررسی تحول معنایی و ساختاری نماد در شعر معاصر فارسی پرداخته ایم.نماد یکی از عناصرمهم زیبایی سخن در شعر معاصر است.گستره دامنه تأویل پذیری نماد ،ایجاب می کند شناخت درستی از عوامل ایجاد آن داشته باشیم.این بررسی نشان داد شرایط اجتماعی،سیاسی،اقتصادی،روحی و شخصی هرشاعر در شکل گیری نماد موثر است.نماد های جدید وهمچنین تغییر معنای متعارف نماد های پر کاربرد(تحول نماد) ، به جهت جلوگیری از فرسایش و ابتذال نماد و حفظ ابهام و جذابیت شعر در طول زمان بوجود آمد.توجه به ساختار کلام و محور عمودی شعر، راهکار مناسبی برای تأویل درست نمادها است.نماد در شعر معاصر به صورت واژه،ترکیب یا فضای نمادین_کلان نماد و خرده نمادهای یک شعر- دیده می شود. واژه های کلیدی:شعر معاصر،نماد،ساختار نماد،تحول معنای نماد.
منابع مشابه
مفهوم «زمان اساطیری» در شعر شاملو و اخوان ثالث
در گذشته ایرانیان، چرخۀ هستی را زمانی دوازدههزارساله میدانستهاند و این دوازدههزارسال را به چهار بخش تقسیم میکردند؛ در آغاز، جهان روشنی و تیرگی از هم جدا بود تا اینکه، اهریمنان به سرزمین روشنی تاختند و آن را به تباهی کشیدند و نیکی را با بدی درآمیختند. در دورۀ پایانی، قرار است که آفرینش دوباره به سمت پالودگی و پیراستگی برود و آلودگی و بدی از دنیا رخت بربندد. باور به این چرخۀ چندهزارساله در ذ...
متن کاملکارکردهای تعلیمی و اخلاقی عناصر چندمعنایی در شعر اخوان با تکیه بر عنصر نماد
ادبیات تعلیمی یکی از کهنترین و پردامنهترین انواع ادب فارسی است. در ادبیات کلاسیک آموزهها بیشتر به صورت مستقیم و با صراحت بیان میشدند و آرایهها و فنون ادبی ابزاری جهت تأکید و تأثیرگذاری کلام بودند. در حالی که در ادبیات معاصر از بیان صریح و مستقیم آموزهها پرهیز میشود و اندیشهها عمدتاً در لفافههای بیانی ارائه میشوند. از این رو درک بُعد تعلیمی ادبیات و به طور اخص شعر در سدۀ اخیر با گذ...
متن کاملکارکردهای تعلیمی و اخلاقی عناصر چندمعنایی در شعر اخوان با تکیه بر عنصر نماد
ادبیات تعلیمی یکی از کهنترین و پردامنهترین انواع ادب فارسی است. در ادبیات کلاسیک آموزهها بیشتر به صورت مستقیم و با صراحت بیان میشدند و آرایهها و فنون ادبی ابزاری جهت تأکید و تأثیرگذاری کلام بودند. در حالی که در ادبیات معاصر از بیان صریح و مستقیم آموزهها پرهیز میشود و اندیشهها عمدتاً در لفافههای بیانی ارائه میشوند. از این رو درک بُعد تعلیمی ادبیات و به طور اخص شعر در سدۀ اخیر با گذ...
متن کاملاخوان؛ نماد امید در نمود یاس سیاسی (بررسی نمادگرایی در اشعار اجتماعی ـ سیاسی اخوان ثالث)
کودتای 28 مرداد 1332 از جمله حوادثی است که بر افکار و عمق احساسات عمومی ایرانیان تأثیر گذاشته و درونمایهای از احساسات نومیدانه، سرخوردگی و دلمردگی را به ارمغان آورد که گرمای مرداد را به سردی زمستانی بیروح مبدل کرد. در این برهه از زمان که داستان، نقاشی و هنرهای دیگر در بازتاب واقعیتهای اجتماعی، هنوز چندان جدی گرفته نمیشدند، شعر به مثابه پرچمدار هنر و فرهنگ چونان آیینهای که توان بازتاب بسی...
متن کاملبررسی وزن شعر نو(نیمایوشیج،اخوان،سپهری،شاملو،فرخزاد)
در بررسی شعر نو لازم است وزن آن هم که در مطالعات سبکشناسی اهمیت بسزایی دارد مورد پژوهش قرار گیرد.در این پایان نامه همه ی سروده های نیمایی نیما و شاملو و اخوان و سپهری و فرخزاد به صورت سطر به سطر بررسی شد و تفاوتهای عروضی ایان مشخص گردید.این تفاوتها در اثر متفاوت بودن میزان آگاهی شاعران از اصول عروض یا پایبندی ایشان بدان پدید آمده است.بررسی ایراد های عروضی نوپردازان از مهمترین بخشهای رساله ی حاض...
15 صفحه اولهنجارگریزی در شعر شاملو
هر زبانی به اقتضای شرایط از هنجارهای متغیّری پیروی میکند. هنجار، قانون و روشی است که از سوی اکثریت افراد جامعه پذیرفته میشود و هنجارگریزی اِعراض و عدول از روش و ایین معمول است. هنجارگریزی در زبان، انحراف از قوانین حاکم بر زبان معیار است و شعر یکی از مهمترین میدانهای انحراف از قواعد و معیار زبان به شمار میرود. شعر شاملو در امتداد تاریخ شعر فارسی، ادامۀ جریان پیوستۀ شعر با رویکردِ موسوم به شعر ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه لرستان
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023